2005-01-10
D-Link tidigarelägger driftstart av support i egen regi
D-Link, en av världens största leverantörer av nätverksprodukter, slår upp portarna till ett
eget supportcenter i Haparanda den 31 januari. I satsningen ingår bland annat flytt till en större lokal samt nyanställning av ett 25-tal personer. Totalt kommer närmare 35 personer att arbeta i det nya Nordiska supportcentret.
I november förra året annonserade D-Link att bolaget gör en omfattande utbyggnad av den egna supportenheten i Haparanda i syfte att höja kvaliteten på kundtjänst- och teknisk support. Under upplösningen av samarbetet med den tidigare outsourcing partnern Eurocom A/S i Köpenhamn har redan låga servicenivåer snabbt sjunkit ytterligare. Dessvärre tvingas nu D-Link konstatera att förutsättningar att på kort sikt förbättra servicenivåerna på nuvarande outsourcad plattform är
obefintlig. Därför arbetar D-Link intensivt för att möjliggöra en så snabb driftstart av det nya centret som möjligt.
– Jag tvingas konstatera att vi har små förutsättningar att höja servicenivån så länge uppdraget ligger kvar hos befintlig partner. Vi har därför arbetat hårt för att kunna tidigarelägga driftstarten av vårt nya center, och kommer att kunna öppna redan den 31 januari. Snabbare än så har vi tyvärr inga förutsättningar att vara igång. Detta med anledning av utbildning för ny personal och inte minst leveranser av teknisk infrastruktur. Vi beklagar djupt att många av våra kunder gör negativa erfarenheter i sina försök att få hjälp under den här förändringsfasen, säger Niklas Ernback, distriktschef i Norden.
D-Link gör nu allt för att förändringsfasen skall gå så smidigt som möjligt och redan idag (måndag 10/1) sätts det in resursförstärkning för att få ner svarstiderna i supportportalen som nås via D-Link:s respektive webbplatser. Kunder som söker stöd uppmanas att i första hand använda e-post tjänsten i supportportalen, då det fortsatt kommer att vara långa svarstider för telefonsupport de närmaste veckorna.
Etableringen av supportcentret i egen regi är ett strategiskt viktigt initiativ för D-Link och där man nu lägger grunden för en fortsatt positiv utveckling i Norden under 2005 och framåt.
– Vi ser detta som en enormt viktig investering för framtiden. Vår målsättning är att våra kunder och partners skall kunna känna stor trygghet i relationen med oss och vid köp av våra produkter. Att ha en väl fungerande service och support är en av de viktigaste delarna i en relation mellan tillverkare, kanal och slutanvändare, avslutar Niklas Ernback.
Information om företaget: D-Link AB