2004-06-07
D-Link nu störst bland hemanvändarna
Enligt analysföretaget Synergy Research Group är D-Link nu
störst i världen på marknaden för hemmanätverk. Företaget levererade drygt åtta miljoner
nätverksprodukter under det första kvartalet 2004. Det är nästan dubbelt så många som den
närmaste konkurrenten. Jämfört med motsvarande kvartal 2003 ökade D-Links försäljning med
38 procent till drygt 182 miljoner dollar.
– Vi är naturligtvis mycket nöjda över denna utveckling. Våra produkter har mottagits
mycket väl av hemanvändare och vi har genom vår produkt- och prisstrategi varit med att
öppna marknaden för nätverksprodukter för denna helt nya kundgrupp. Det växande antalet
hushåll med bredbandsuppkoppling och mer än en dator efterfrågar enkla och
kostnadseffektiva lösningar för det digitala hemmet, säger Stefan Nilsson, marknadschef
för D-Link i Norden och Benelux.
– Samtidigt vill jag framhålla att vi även har vuxit på företagsmarknaden, där såväl våra
nya säkerhetsprodukter som våra Gigabit Ethernet-växlar bidragit stort, tillägger Stefan
Nilsson.
D-Links framgångar återspeglas i försäljningsökningar inom flera produktområden. Så
kallade "Digital Home"-produkter har ökat med hela 75 procent, produkter för trådlösa
nätverk med 54 procent och bredbandsprodukter som VoIP-produkter, kabel-, DSL-modem och
routers med 31 procent.
I mer än 16 år har D-Link stått för den största globala intäktsandelen och avståndet till
tvåan Linksys ökade med fem procent och mer än fördubblades till Netgear under det första
kvartalet i år. För 2003 uppgick D-Links försäljning till 728 miljoner dollar, att jämföra
med Linksys 490 och Netgears 299. Europa stod för nästan en fjärdedel av D-Links
försäljning.
– Det digitala hemmet befinner sig i en tidig utvecklingsfas, men det händer mycket just
nu inom området. De produkter som finns på marknaden saknar delvis den prestanda och de
funktioner som efterfrågas och är dessutom långt ifrån så användarvänliga som
traditionella hemelektronikprodukter. Det digitala hemmet är ett fokusområde för oss och
vi har som målsättning att vidareutveckla våra befintliga produkter så att de uppfyller
konsumenternas krav på funktion och användarvänlighet, säger Stefan Nilsson.
D-Link kommer under andra halvåret i år att lansera produkter som ger helt nya möjligheter
för hemanvändaren att lagra, transportera och spela upp digital multimedia. Visionen om
det digitala hemmet är mycket tydlig. Allt digitalt innehåll, oavsett om det är lagrat på
din PC, på en CD- eller DVD-skiva, på en nätverksansluten central lagringsenhet eller
laddas ner från en webbplats via bredbandsuppkopplingen ska kunna transporteras trådlöst
över hemmanätverket och spelas upp och visas genom de traditionella hemelektronikprodukter
som finns i hemmen i dag.
Information om företaget: D-Link AB