2004-06-07

D-Link nu störst bland hemanvändarna

Enligt analysföretaget Synergy Research Group är D-Link nu störst i världen på marknaden för hemmanätverk. Företaget levererade drygt åtta miljoner nätverksprodukter under det första kvartalet 2004. Det är nästan dubbelt så många som den närmaste konkurrenten. Jämfört med motsvarande kvartal 2003 ökade D-Links försäljning med 38 procent till drygt 182 miljoner dollar.

– Vi är naturligtvis mycket nöjda över denna utveckling. Våra produkter har mottagits mycket väl av hemanvändare och vi har genom vår produkt- och prisstrategi varit med att öppna marknaden för nätverksprodukter för denna helt nya kundgrupp. Det växande antalet hushåll med bredbandsuppkoppling och mer än en dator efterfrågar enkla och kostnadseffektiva lösningar för det digitala hemmet, säger Stefan Nilsson, marknadschef för D-Link i Norden och Benelux.

– Samtidigt vill jag framhålla att vi även har vuxit på företagsmarknaden, där såväl våra nya säkerhetsprodukter som våra Gigabit Ethernet-växlar bidragit stort, tillägger Stefan Nilsson.

D-Links framgångar återspeglas i försäljningsökningar inom flera produktområden. Så kallade "Digital Home"-produkter har ökat med hela 75 procent, produkter för trådlösa nätverk med 54 procent och bredbandsprodukter som VoIP-produkter, kabel-, DSL-modem och routers med 31 procent.

I mer än 16 år har D-Link stått för den största globala intäktsandelen och avståndet till tvåan Linksys ökade med fem procent och mer än fördubblades till Netgear under det första kvartalet i år. För 2003 uppgick D-Links försäljning till 728 miljoner dollar, att jämföra med Linksys 490 och Netgears 299. Europa stod för nästan en fjärdedel av D-Links försäljning.

– Det digitala hemmet befinner sig i en tidig utvecklingsfas, men det händer mycket just nu inom området. De produkter som finns på marknaden saknar delvis den prestanda och de funktioner som efterfrågas och är dessutom långt ifrån så användarvänliga som traditionella hemelektronikprodukter. Det digitala hemmet är ett fokusområde för oss och vi har som målsättning att vidareutveckla våra befintliga produkter så att de uppfyller konsumenternas krav på funktion och användarvänlighet, säger Stefan Nilsson.

D-Link kommer under andra halvåret i år att lansera produkter som ger helt nya möjligheter för hemanvändaren att lagra, transportera och spela upp digital multimedia. Visionen om det digitala hemmet är mycket tydlig. Allt digitalt innehåll, oavsett om det är lagrat på din PC, på en CD- eller DVD-skiva, på en nätverksansluten central lagringsenhet eller laddas ner från en webbplats via bredbandsuppkopplingen ska kunna transporteras trådlöst över hemmanätverket och spelas upp och visas genom de traditionella hemelektronikprodukter som finns i hemmen i dag.

Information om företaget: D-Link AB